torsdag 12 juli 2012

Hello, it's me


Egentligen är livet väldigt bra. Bara att ha ett jobb utgör en stor anledning att vara lycklig. Men att också ha så många runt omkring som skaffar barn drar tyvärr ned. Oklart vad som är fel på mig men graviditeter ger mig just nu, och har sedan jag fick veta om min lillasysters tillstånd, en grav ångest som får mig att vilja ligga i sängen och stirra in i väggen. Hoppas att det går över snart. Egentligen tycker jag inte om barn och att ha barn nu skulle vara tråkigt eftersom jag tycker de verkar tråkiga och jag fortfarande vill kunna vara spontan (läs: dricka för mycket vin för ofta).

I tisdags träffade jag en som skulle gifta sig och medan hon pratade om bröllopsplanerna tänkte jag: Det är kanske så här vissa känner när andra pratar om barn. ”Ah, kul för dig.” Inget mer. Ingen avundsjuka, ingen ångest. Så vill jag återgå till att känna om barn igen. Barn, som jag inte ens gillar.

Jag vill inte ha barn nu, jag vill bara veta att jag kan få det. Klara Zimmergrens sommarprat om barnlöshet var bland det bästa jag hört. Och så skrev Schmarro något bra om det för ett tag sedan.

Det är som att jag förbereder mig redan nu på omgivningens plumpa hantering av de som inte har barn.

Inga kommentarer: