lördag 14 november 2009

Fyra funderingar

Hej och välkomna alla nya läsare som har kommit hit från bloggen som länkade till mig med motiveringen: "det är inte bara man själv som har ett patetiskt liv"!

I väntan på ett nytt år funderar jag mycket över olika saker. Några exempel:

1. Man får inte boka studentlägenhet hos SSSB förrän man har fått sitt antagningsbesked. Någon som minns när det brukar komma? Jag har hört "mitten av december" och 5:e december. Båda suger egentligen. Inflyttningsdatum kommer inte vara förrän efter att skolan har börjat om jag inte kan boka förrän i december. Jag får bo hos Peter under tiden om jag inte bråkar en enda gång innan januari, så det är inte ett alternativ. Pendling från Nyköping till Stockholm i början av terminen känns muggigt. Särskilt som en person blev skjuten i huvudet under den rutten för något år sedan.

Nu undrar jag om jag ska våga riskera att förlora mina 2300 ködagar genom att boka lägenhet innan mitt besked har kommit. Vore eventuellt dumt, men eventuellt nödvändigt. Om någon minns hur lång tid det tar från själva bokningen tills dess att man måste visa upp studiebevis så snälla — speak up!

2. Jag tog ett cellprov i början på 2008, sedan genomgick jag en kolposkopi och sedan skulle vi vänta i ett halvår för att se om förändringarna försvann. Nu har det gått ett halvår och jag ska till en 32-årig, säkert jättesnygg, läkare i december. Det värsta är inte att doktorerna börjar bli jämngamla med mig, utan att jag inte har en aning om vad som ska hända nu. Vanligt cellprov igen? Kolposkopi? OPERATION? Det stod bara att jag var hjärtligt välkommen. Själv känner jag mig mest hjärtligt orolig.

3. I förra veckan startade min kompis en bokklubb. Jag har lite dispens just nu eftersom jag inte bor i Stockholm, och tur är väl det! Det första bokvalet faller mig verkligen inte på läppen. Sammanfattningsvis (efter fem lästa sidor utspridda på tre olika toalettbesök) handlar den om konst, skulpturer och pretentioner. Hade författaren dessutom tagit med andra världskriget i handlingen så hade boken officiellt varit den sämsta någonsin.

När det blir min tur att välja bok ska jag nog ta en som jag läste om här:

"Om några av de ovanstående kvinnliga karaktärerna mest är lite charmigt udda, lite sött 'quirky', så är Ashworths Annie ett chips­ätande monster.

Annie, outbildad och enormt fet, flyttar in i ett nytt villakvarter i hopp om att lämna sitt gamla liv bakom sig. Hon läser självhjälpsböcker och förälskar sig i grannen. Men det är svårt att börja om, svårt att passa in, svårt att inte äta ölkorv i sängen. Och grannen har förstås redan en fru, en ung, het och smal."

Problemet är att den nog bara finns utgiven på engelska. Jag har inget problem med att läsa just den på ett annat språk, men beslutar vi att alla får välja böcker som bara är utgivna på engelska kan det bli katastrof. Om jag måste läsa ännu en bok om till exempel missbrukaruppväxt (ännu ett hatämne) som dessutom är på engelska (traggligare att läsa) kommer jag aldrig att ta mig igenom den.

Men väldigt roligt att få vara med i en bokklubb!

4. Jag läste Medicinen av Hans Koppel tidigare i veckan. Och jag älskade den så himla mycket. Finns det något bättre än när de tysta och kuvade plötsligt/äntligen står upp för sig själva och ställer till med en scen där de sågar sin omgivning längs med fotknölarna? Om någon undrade så planerar jag att göra exakt samma sak någon gång i framtiden, fast även jag behöver nog någon slags kickstartande medicin först.

Så fort jag var klar med boken lämnade jag över den till min mamma. Tänkte att hon skulle gilla den. När jag läser böcker som jag vet att hon redan har läst och de visar sig innehålla sexscener blir jag ofta lite illa till mods. Därför vill jag göra henne tjänsten att inte rekommendera allt för vulgära böcker. Medicinen innehöll visserligen en ganska grafisk beskrivning av oralsex, men jag tänkte att hon kunde bläddra sig igenom den. Inte förrän nyss mindes jag att den även innehöll en badrumsscen som nog kan väcka otrevliga minnen från när jag var ung och plötsligt började spendera flera timmar i duschen. Så hemskt genant. Jag måste ta ifrån henne boken innan hon börjar läsa. Frågan är bara med vilken förevändning.

2 kommentarer:

Ida Maria Gunnarsson sa...

Hahaha! Det var visst jag, ja! Hoppas att du inte tog illa upp. Din blogg är fantastiskt underhållande med hög igenkänningsfaktor.

Myror och mjölk sa...

mest glad över att ha blivit länkad till!