torsdag 12 november 2009

Saker jag inte kan hantera

Mitt liv är så begränsat, och det till stor del på grund av mina egna rädslor och fobier. I går gick jag på en pinsamt hurtig promenad med ursäkten att ändamålet helgar medlen (jag skulle köpa chips). Allt kändes bra tills jag kom fram till en slags trappbro. Kort sammanfattat så höll jag på att dö av höjdskräck och på vägen ned var jag tvungen att sätta mig några gånger. När jag kom hem sa en vän (okej, min mamma) att jag var tvungen att göra något åt min höjdrädsla och att den förstörde mitt liv. Jag blev väldigt förvånad. Jag har aldrig tänkt på min höjdrädsla som ett stort problem, jag har tusen andra rädslor som förstör mycket mer. Här är de rankade:

1

Spyor.

2

Att bevittna en olycka (visserligen till stor del för att folk ofta kräks när de är skadade, men även för att jag inte tål att se blod).

3

Att bevittna när någon tar ett blodprov. Jag skriver detta genom att låta min något starkare högra hand tvinga det vänstra pekfingret att trycka ned tangenternaaasdfg. Det kittlas i mina händer och de blir helt lealösa när jag tänker på DET DÄR.

4

Att gå på toa hos andra. Helt omöjligt faktiskt, det tar liksom stopp, och det är den största anledningen till att jag inte vill resa. Efter några dagar känner man sig rätt... full.

5

Insekter. Förra sommaren sov jag i min garderob efter att en fjäril hade tagit sig in i min lägenhet. Dagen därpå stod jag beredd med dammsugaren i en timme innan jag vågade suga ihjäl den.

6

Att vara under vatten. När vi hade livräddning på gymnasiet så räddade jag dockan genom att sparka upp den med min fot tills jag fick tag i den med händerna.

7

Fiskar. Jag kan inte äta något som har levt i havet på grund av hur äckliga jag tycker att havsdjur är. Det har inte mycket med smaken att göra, utan mer med deras livsstil. När vi hade akvarium fick jag bekanta mig med upplevelser som att fiskars ögon faller av, missbildade tussar till yngel, bajsätare, bebisätare, gruppvåldtäkter och mycket mer. Akvariet stod dessutom i köket. EW.

8

Läskiga filmer och teveserier. Jag kommer inte att kunna sova i natt eftersom jag såg på Efterlyst nyss. Det värsta är att jag missar till exempel Dexter, True Blood, Breaking Bad och Sons of Anarchy. Ett nytt avsnitt av Nip/Tuck kan jag dessutom aldrig se innan jag har läst spoilers som försäkrar mig om att The Carver inte kommer att dyka upp. Så sorgligt.

____________________________________________

Det här var del ett av listan "Saker jag inte kan hantera". Jag återkommer med nästa del så fort det slutar att kittla i mina händer, för nu går det inte mer. Jag kan inte hantera det!

1 kommentar:

Anna sa...

Äntligen och asgarv! Håller med om punkt 3, finns inget värre!!! Felle till sthlm, Felle till stlhm!!!