fredag 27 november 2009

Sweep around your own front door

Jag läste bloggen Hustlin honeys och kom — helt orelaterat — att tänka på en sak. Vissa av de människor som är allra mest bestörta över vad som händer i världen med till exempel krig, fattigdom, barn som svälter och kvinnors brist på rättigheter, är ibland samma människor som behandlar de i sin nära omgivning som skit.

Jag har svårt att förstå hur det går ihop att gråta framför en dokumentär om hur jobbigt någon har det, för att sedan gå ut och driva med folk, utnyttja dem och skratta åt att de är fula och "inte på samma nivå". Det tyder inte alls på att man är av åsikten att alla människor är av samma värde. Och det gör det vääldigt svårt att bli tagen på allvar när man sedan klagar på olika beslutfattares och makthavares människosyn.

18 kommentarer:

big fan (not a crazy stalker) sa...

i love you. du är så jävla smart och bra. hoppas träffa dig irl nångång, du verkar skitcool. detta om hustlin honeys kan vara dte bästa jag läst in ages.

Z sa...

Finns ju ingenting jag kan skriva som kan mäta sig med förra kommentaren. När man får en sån fin kommentar så behöver man ju inte ens läsa resten av kommentarerna. Men i alla fall, I agree, det är så konstigt att så många har så mycket empati för folk som är långt bort men inte för typ blyga tjejen i klassen eller liknande. (jag har inte mailat på evigheter men det är en annan historia som handlar om att mitt liv är dåligt. Återkommer.)

Myror och mjölk sa...

inte en stalker: wow! tack!! du gör mig väldigt glad. håller tummarna för ett irl-möte! av denna kommentar att döma verkar du vara en mycket sympatisk människa :). väldigt skönt att höra att jag inte är ensam om att tänka så om deras blogg.

z: så sant. man hör alltid om att folk bara bryr sig om det som händer i deras direkta närhet. alltså, ju närmare en olycka är geografiskt desto större utrymme får den i tidningarna. tio människor som dör i sverige är ungefär lika stort som tusen som dör i japan. det omvända problemet finns ju dock också. jag efterlyser lite vardagsvänlighet!

den blyga tjejen i klassen... auch. jag identifierar mig verkligen med henne och chockeras ofta över det förakt som vissa hyser för blyga människor.

åh nej, vad tråkigt att höra att det är dåligt! om någon inte förtjänar det så är det du. ta all tid i världen på dig, precis som jag brukar. kram!

Znai sa...

Det var alltså jag som skrev. Men det förstod du. Försökte kodnamna mig själv litet där bara. Tyckte inte mitt vanliga kodnamn räckte.

Jag tar tid och studsar förhoppningsvis tillbaka snart!

Jonna. sa...

alltså jag förstår verkligen vad du menar och håller med om den filosofin till hundratio procent, om du skulle känna oss irl skulle du nog förstå att våra personligheter inte består av att typ driva med folk. jag vill dock inte sitta här och berätta för dig om hur fina vi är mot våra nära och kära, men hoppas bara att du fattar att även om man kan uttrycka sig hårt på en blogg så betyder det inte att det är så man beter sig irl. kanske just därför man gör det på bloggen, få utlopp typ. (det kan man ju självklart tycka vad man vill om.)
men ja, jag skulle kunna skriva en hel uppsats om det här ämnet, har verkligen diskuterat sönder det. samma sak tycker jag det är med folk som bryr sig om miljön, är vegetarianer och ger till välgörenhet, men sedan inte låter nån kompis kompis som inte har nånstans att bo sova på soffan. solidaritet måste ju utövas som en helhet och inte bara genom att rösta på vänstern.
i alla fall, synd att du uppfattat oss som typ elaka tjejer som snackar skit, jag tror och hoppas inte det är så de som känner oss irl uppfattar oss.

Jonna. sa...

p.s och har verkligen svårt för att se hur vi har "utnyttjat" folk? ifall det uppfattats så måste det verkligen vara vårat fel för att vi uttrycker oss dåligt/felaktigt, för det låter helt sjukt och främmande för mig.

Anonym sa...

Jonna verkar jävligt vettig, det tycker jag hon verkat ända sedan Fashionmuslimetterns och sen i hennes egna blogg. Jag tycker att det är Ghazal som verkar vara en ganska egoistisk och fördömmande person som gärna klampar över andra människor. Tycker det är synd att de är kompisar igen, Jonna verkar för vettig, sund och ja... snäll (icke på ett mesigt sätt dårå) för att vara med G. Jag vet inte varför men Ghazal känns lite som en freeloader dessutom. Kan tänka mig att Jonna får ta en hel del expenses när de umgsås och betala taxi och typ mat och skit mot löfte om återbetalning “imorgon” osv. Och ja, detta är spekulationer grundade på enbart känsla och ingen fakta. Vettiga åsikter har ju G men hon verkar inte kunna applicera dem på medmänniskor så bra. Hoppas bara hon inte “förstör” Jonna som verkar så vettig. Känner mig lite dubbel i detta då det samtidigt är “skönt” att de verkar bry sig så lite om vad andra tycker utan bara kör sin egen grejj.
Tror också det är en mognadsfråga, de är ju “bara” 21 ännu... Jaja, orka att jag ens bryr mig enough för att skriva en kommentar, haha.

Myror och mjölk sa...

jonna: jag hatar när jag skriver negativt om någon och den sedan läser det och är - trevlig. nu får jag nästan dåligt samvete.

jag tycker själv att nio till fem är irriterande och världsfrånvänd, och tänker att ni kanske känner för henne som jag gör för annika marklund, men hon är ett exempel på när jag tyckte att det gick överstyr i elakheter.

och så är det småsaker som att säga "nice eyebrows" rätt ut till någon som uppenbarligen inte har så fina ögonbryn. jag kan också vara hård i mitt omdöme i mina tankar, eller när jag pratar med en kompis, men det är en annan sak att säga det till någon. jag är dock en sådan som hatar folk som försöker komma undan med att säga vad som helst med förevändningen "jag är bara ärlig". ärlighet suger ibland!

angående utnyttjandet så tänkte jag mest på att jag har fått intrycket av att ni blir bjudna på jättemycket sprit av rika gubbar som ni egentligen föraktar. det kan dock vara jag som har tolkat in för mycket, och jag tänker väl mest på dubai-tiden. och jag antar att utnyttjandet går åt båda hållen och att de eventuellt är okej med att ni bara är där för att de har gratis champange. obs! eller så är ni där för att ni gillar dem, jag inser att jag har tolkat in ganska mycket själv i detta.

Jonna. sa...

ja, och jag vill inte prata för andra (läs: ghazal), eller försvara grejer som de har skrivit (läs: alla exempel du nämner ovan), så vi kanske kan lämna det så... jag fattar att det inte var meningen att jag skulle läsa men samtidigt är det väl bra att jag får försvara mig så att du förstår hur jag ser på saken, jag menar, jag blir inte ledsen av saker som skrivs om mig när jag känner att de feltolkat lite, vilket jag nog känner att du gjort (så du behöver absolut inte få dåligt samvete). men samtidigt, som sagt, kan inte med att sitta här och förklara hur "snäll jag egentligen är", det vore bara löjligt.
hur som helst, egentligen ville jag mest säga att det var lustigt att du drog upp vår blogg som exempel då jag VERKLIGEN höll med om det du skrev i inlägget och själv brukar vara den som gapar högst i den debatten/vara den som för det argumentet.

meercat sa...

Är det jag eller har du börjat bli ARGARE på nåt sätt? Trots det snälla nya namnet myror och mjölk.

Varför förväntar du dig djupa omvärldsanalyser och feministiska resonemang hos hustlin? Tycker mer att just den bloggen verkar vara inriktad på "nu har vi kul och festar järnet några månader", och ibland kan man ju ha en sån period. Det stör inte mig, jag är mest imponerad av att någon ORKAR festa så mycket. Om jag lyckas släpa mig till Debaser en lördag är jag nöjd.

myror och mjölk sa...

meercat: jag som känner precis tvärtom. ja, om man inte räknar med det arga inlägget som jag skrev i natt men hann radera innan någon läste det(?). däremot tycker jag att de som kommenterar har varit mycket argare än vanligt de senaste dagarna.

anledningen till att jag förväntade mig viss medmänsklighet/empati var att de ju rätt ofta kommer med just omvärldsanalyser. visserligen har det blivit färre sådana sedan bloggen flyttade till new york, men jag har ändå hunnit få intrycket av att de är väldigt samhällsengagerade.

utöver det här så är bloggen definitivt underhållande och jag läser den flera gånger om dagen. förväntar mig absolut inga analyser eller politiska ställningstaganden så länge man inte har gått ut väldigt hårt med att man har just sådana.

Anonym sa...

ameh mercat, har du läst NÅGIN av deras bloggar innan så vet du att de kommer med mycket politiska åsikter/omvärldsskildringar... Det är ingen man FÖRVÄNTAR SIG, det är ett faktum att de gör/har gjort det mycket innan

meercat sa...

Jaså, nej jag har missat tidigare verk. Jag ska inte säga något, jag läser Fotbollsfrun ibland bara för att kunna irritera mig på henne.

Znai sa...

Jag älskar när Felicia är arg! Bloggar som inte är arga är tråkiga!

Myror och mjölk sa...

anonym: EXAKT! tack!

meercat: jag blev lite för arg av att läsa henne faktskt. kanske var det till och med hennes blogg som blev den sista droppen för mig! anledningen till mitt nya argare jag. finns dock ett fyrtiotal andra bloggar som lika gärna kan vara boven i dramat.

znai: puss! du har så rätt. ska bara bli argare från och med nu.

ghaz sa...

antar att jag också ska ta och speak up; ja jag är den första att erkänna att jag är mer feisty än vad många kan hantera. på både gott och ont. mina bloggar går inte ut på att jag ska vara "snäll". vi har alla olika sidor i våra personligheter, och jag har valt att endast återspegla vissa egenskaper på mina bloggar, och just egenskapen "snäll" är något jag inte valt att återspegla (därmed inte sagt att jag INTE är snäll, men som jonna påpekade - känns aningen löjligt att sitta och hävda hur snäll man är, det får folk som känner mig avgöra), av den enkla anledningen att jag själv inte finner "snälla" bloggar intressanta. det ligger alltså en tanke bakom det.
söker man snälla bloggar så finns det massor, man behöver faktiskt inte läsa min. du är uppenbarligen inte min målgrupp, och jag är inte din typ av blogg. så fair enough, tycker du inte?

men angående ditt argument, "sweep around your own front door", så är jag helt med på din sida. man bör leva det man lär. att jag gör narr av en kocky nyc-killes ögonbryn säger inget om mitt goda hjärta, det ena utesluter inte det andra. jag är inte en liten djävul bara för att jag har attityd vid rätt tillfälle, snubben hade klistrat på jonna hela kvällen och just vid filmtillfället var han opassande närgången mot jonna som var besvärad. jag valde att droppa en douchy kommentar, som obviously satte honom på plats.

det här är min krets och min omgivning, att gå runt och vara sockersöt och supersnäll funkar inte. och jag är helt med på det, det är självvalt och jag trivs. hade det inte passat mig, så hade jag stuckit. hade min main priority varit att gå runt och vara idylliskt och naivt snäll, så hade jag inte befunnit mig på lower east side's i en nerknarkad festklick. för då hade jag blivit rövfistad direkt. jag tar jargongen dit jag kommer. dvs jag har attityd mot de som förtjänar det, och är snäll mot de som förtjänar det. väldigt enkelt, och du skulle förstå precis om du kände mig irl.

det jag försöker säga är att jag aldrig hävdat eller ens velat ge sken av att jag går runt och är genomsnäll all day, every day. men det behöver inte betyda att jag behandlar alla runtomkring mig som skit. jag vet hur stor dos av snällhet och omtänksamhet jag ska använda mig av, för att komma undan med min attityd.

ghaz sa...

och angående anonyms skeva analys om min och jonnas relation till varandra: let me just lol @ you. anonyma bloggläsares spekulationer slutar aldrig att förvåna mig. bra att du har fantasi iaf. och im happy to entertain, våra liv tycks ju vara som nån slags såpa för dig om man ska utgå från din analys. och egentligen, who can blame you, det är vi som lägger våra liv till allmän beskådan. thank god så är det slut med sådant. hoppas du hittar något annat bästispar på www som du kan freakishly dra långsökta slutsatser om.

Myror och mjölk sa...

ghaz: det känns som att konstaterandet att jag inte tillhör er målgrupp var menat som en förolämpning. och precis så tar jag det. auch! med det sagt så kan jag ju dock återigen påpeka att jag läser er blogg, och har gjort det i flera år.

jag slogs av vad jag ansåg vara något av ett hycklande i bloggen. men skulle ni inte vara så rättframma skulle jag inte ens läsa. ibland läser jag för att hålla med (när ni dissar sådant/sådana som jag inte heller gillar) och ibland för att irriteras (vilket ju nästan är roligast). det här var mest en notis och inte direkt ett fördömande av hela bloggen eller era personer.

din långa kommentar förtjänar ett bra svar men det mesta av vad jag tycker har jag redan sagt ovan till jonna. fattar att du är snäll också!