fredag 2 april 2010

She's the reason for the word bitch

Det var reportageseminarium i förrgår. Nyss såg jag att någon googlat hela mitt namn plus min kurs direkt efter den lektionen. Det var som jag trodde, jag lämnade ett avtryck.

Mitt nyårslöfte (bli en babe in total control of herself) har verkligen uppfyllts de här månaderna. Läraren hade ett och annat att säga om mitt reportage. Inget alls om min fantastiska rubrik, vilket gjorde mig arg. Jag vägrade sedan att hålla med i någon av hans konstruktiva, men oinitierade, kritik. En i klassen påstod att jag hade skrivit: "Alla som inte chatroulettar är töntar". Jag bara: "Det stämmer i och för sig INTE!!!!!". Gud. Mottagandet av mitt färdiga reportage var inte alls på den nivå jag hade hoppats på. Kan vi inte diskutera hur svinroligt det var i stället för huruvida jag borde förklara närmare vad en chat är?

Det roligaste var när läraren ville att jag skulle göra en översättningsruta där det stod vad "next" betyder. Jag förklarade då för honom att förstår man inte det behöver man inte läsa mitt reportage över huvud taget. Man är antagligen åttio år då.

I slutet av opponeringen betonade han att det var viktigt att ta till sig av kritiken, "eller hur Fe1icia?". Eller hur. Sedan avslutade han uppmuntrande med att berömma mig och en till för att våra reportage utvecklats så mycket sedan vårt senaste möte. In his face! Jag hade inte ändrat på ett enda ord. Kombinationen lat och självförhärligande omöjliggjorde det.

Förresten. Jag skrev ju så här: "Det är en fantastisk uppfinning som kopplar ihop en med könsorgan från andra sidan jordklotet, förklarar jag inte". Läraren anmärkte på detta. "Det här är en språklig grej, Fe1icia. Om man bara punktuerar korrekt kan man få till riktigt bra formuleringar". Så här: "Det är en fantastisk uppfinning som kopplar ihop en med könsorgan från andra sidan jordklotet, förklarar jag. Inte". Hahahahahahaha. Min reportagelärare presenterade not-skämtet så pass stolt att man kunde ha trott att han uppfann det. Fast det är ju i och för sig ett väldigt subtilt och roligt grepp. Inte.

Något bra intryck, , det gjorde jag inte. Men skönt att för en gångs skull våga stå upp för sig själv. C u next tuesday!

3 kommentarer:

Sophix sa...

snälla, kan du inte lägga till en översättningsruta!
inte.

det är bara för mycket, hade så gärna velat vara med på live-länk under seminariet...

puss

stefanmedo sa...

MYCKET BRA.

Myror och mjölk sa...

sophia: du hade antagligen fått ut väldigt mycket av att bevittna det seminariet.

inte.

puss!

stefan: tack! inte. jo!