lördag 24 oktober 2009

Annars på familjefronten:

Min syster har smärtsamma problem med sin käke. Tidigare i veckan var hon tvungen att boka en akuttid hos tandläkaren på grund av detta. Tandläkaren konstaterade att min syster har gått runt och bitit ihop sina tänder varje vaken minut i flera år, trots att människans tänder endast ska mötas i samband med att man tuggar på mat. Isabellas käke var ett katastroffall och hon fick ett pappershäfte som var fyllt med nyttiga käkövningar.

Too much information, kände jag. För jag kunde tyvärr inte sluta tänka på att käken säkert förstörts i samband med amorösa eskapader tillsammans med den tidigare äckelpojkvännen. För mig hamnade detta i samma TMI-kategori som det att mamma alltid får urinvägsinfektioner. "Kissa efter sex!", vill jag (inte) säga till henne ibland.

Anledningen till den dysfunktionella käken visade sig dock vara ännu dystrare. Efter några dagar berättade hon för mamma att problemet verkligen berodde på att hon biter ihop tänderna hela tiden. Och att hon gör det för att halsen då stramas åt och hennes "dubbelhaka" syns mindre. Så himla sorgligt. Nu kommer hon att tvingas gå runt med dubbelhaka och en slags käktandställning. Jag undrar om det var värt det.

Inga kommentarer: