lördag 24 oktober 2009

Födelsedagsfailure

Jag skulle på bröllop en gång. Bruden skrev till mig på MSN och ville påminna om att det är tradition i hennes land att lägga pengar (sedlar, "det brukar bli som en liten tävling om vem som lägger mest") i en korg till brudparet på deras dag.

— Jaså, så det är i stället för en bröllopspresent alltså? frågade jag oskyldigt.

— Nej, nej, det ska man också köpa, var det snabba svaret.

På det temat diskuterade jag och Peter födelsedagspresenter i dag. Han går på minst en trettioårsfest per helg nu för tiden och har erfarenhet av alla möjliga presentkrav. Jag påpekade att man borde bli glad för vad man än får och att jag är något av en expert vad gäller personliga och oväntade presenter. När jag skulle ge ett bra exempel på en sådan kom jag att tänka på Sophia. När hon fyllde år i december gav jag henne en chokladask (okej, just den var lite fail) och en prenumeration på bögtidningen Dorian, eftersom vi båda älskade Queer as folk.

— Det mest oväntade med den presenten var nog att du aldrig skickade in en beställning på den utlovade prenumerationen, påminde mitt undermedvetna kallt om.

Aaah, iiih, åååh, det hade jag glömt! Jag skickade visst aldrig in den där lappen. Jag sköt den framför mig som vore den en läxa eftersom den krävde både frimärke och en promenad till brevlådan. Som ett minne av sin födelsedag har Sophia endast ett papper ifyllt med lögnen "Gumzan, du får en prenumeration på Dorian av mig, grattis!". Ångest! Sophia som gav mig Valium på min opponeringsdag (även om den tabletten i kombination med några klunkar vodka kan ha varit anledningen till min notoriska balklänningsurspårning senare under dagen).

Jag skriver det här nu så att alla kan se och aldrig låta mig glömma att jag är skyldig Sophia en prenumeration. Den kommer mycket snart nu. Förhoppningsvis innan nästa födelsedag.

2 kommentarer:

Sophix sa...

meh! ha ingen ångest över det. ibland är det faktiskt tanken...

för elva år sedan gav jag och en kompis en tredje vän en kryssning i present. vi hade satt en lille skutt figur på ett legoskepp (eftersom hon var lik skutt) och hon blev jätteglad och överraskad. vi har ännu inte åkt på kryssningen.
dorian är nerlagd. viking line kör fortfarande.

(förresten, har inte jag fortfarande en dvd som är din? tre år senare...)

PUSS!

myror och mjölk sa...

hahahaha, är den nedlagd!? nå, jag ska tänka ut en annan, nästan lika uttänkt och bra, efterskottspresent. kunde ju välja en annan tidning att prenumerera på, men ärlig - hur sugen är man på tidningar när man har gått jmm?

det där om viking line känns sjukt skönt att höra! om det var elva år sedan ni gav den presenten behöver jag ju inte direkt känna någon brådska. tack!

just det, min systers rules of attractions-dvd... vi tar den när jag bor i stockholm igen! eller så kan du behålla den som en slags födelsedagspresent. som sagt, den är ju min systers och just nu är jag arg på henne av tusen olika anledningar (främst för att hon har smutsat ned min svindyra, inbundna våtmarker-bok).

PUSSAR!!