tisdag 13 oktober 2009

Figur i landskap

Jag tenderar att bli på extra dåligt humör dagarna efter att jag har varit i Stockholm. I dag fick jag tårar i ögonen av ilska när min syster inte tog med sig den senaste Marabou-nyheten som hon lovat. Att hon dessutom struntade i att köpa ett chokladsubstitut och i stället gav tillbaka min tjuga är ofattbart. Egentligen hade jag nog blivit arg även om dagen hade varit underbar i övrigt.

I Stockholm köpte jag en sak:

Jag tycker att den här bilden är fantastisk och jag ska rama in den i morgon. Tyvärr har jag inte sovit normalt sedan jag köpte den i lördags. Den skrämmer mig rätt mycket. Det blev inte bättre när jag vecklade ut den stora affischen och insåg att personens kjol och händer är fläckade av något rött. Mina obehagskänslor rättfärdigades när jag såg några av fotografens andra bilder i samma serie:



Jag köpte affischen för att den gula färgen på tröjan matchade blommorna och löven så fint. Nu är jag plötsligt rädd att jag kommer att känna mig hemsökt. Dessutom läste jag precis att en av bilderna har varit med på Ikea Art Event 2006. Omedvetet har jag alltså köpt på mig ännu mer Ikea-konst. Mitt kulturella kaptial har inte stött på en större motgång sedan jag började prenumereraHarlequin-böcker i ett försök att få bli översättare åt dem. Sucks.

7 kommentarer:

SARA sa...

åh hahahaha! gulledu! min dag har varit eländig men du kändes det som det vände lite. du måste blogga mer och oftare.


varför kan jag inte klicka upp bilderna föresten? ser ju typ ingenting. inget blod i alla fall. *gammal och halvblind*

SARA sa...

inte "men du kändes det som...", "men NU kändes det som..." ska det va!

men det fattade du.

Myror och mjölk sa...

ah, vad snäll du är!!! tack! min dag har VERKLIGEN sugit (sitter mest av tiden tills jag får flytta) men din kommentar gjorde den mycket bättre.

så fort man flyttar bilderna i blogger så försvinner klickförmågan. HATAR det!

här är i alla fall en lite större bild:

http://www.gallericharlottelund.com/artistimg/figur_6.jpg

och så den kanske läskigaste:

http://www.kunsthalcharlottenborg.dk/library/pictures/pictures/454434.jpg

Sophix sa...

förstår att du inte kan sova, de är ju läskiga allihop! men jag är ändå lite dragen till dem...
usch nu får du blogga så jag kan titta på nått annat. (ja, jag lägger över ansvaret på dig)

vilken är den senaste Marabou-nyheten? (jag var i spanien förra veckan och köpte daim-mjölkchokladen för ett genant överpris.)

Myror och mjölk sa...

sophia: eeeeller hur! jag tror att hon i gult har mördat någon, eller att hon är en zoombie.

senaste marabou-nyheten: mjölkchoklad fylld med hallonyoghurt. låter egentligen lite nyttigt för min smak, men min syster ringde till mig BARA för att lovprisa den (och vi pratar inte särskilt ofta i telefon) så jag vill verkligen testa!

Myror och mjölk sa...

uppdatering: chokladen var rätt äcklig och jag var tvungen att cykla för att nå den enda affär som säljer den. ALLDELES för nyttig.

Sophix sa...

tror oxå på mord från den gula. hon har ju varit och grävt ner någon där i djungeln bakom!

ah! har sett reklam för den nu. låter bli den tror jag...