söndag 3 januari 2010

En vit jul för barnets skull

Jag har ångest. Inom cirka tre veckor kommer jag att ha flyttat in i min lägenhet. Fint så (fast inte superfint, ska visa varför i ett senare inlägg). Men innan dess ska ju pappa bära in grejerna, hjälpa mig att flytta. Jag citerar härmed mig själv för ett och ett halvt år sedan. Inlägget är fortfarande brinnande aktuellt:

"Jag påmindes nyligen om att om ett halvår måste jag flytta, för då tar jag inte längre några högskolepoäng. Att jag knappt tar några nu heller är förstås sant, men inte relevant för inlägget. Däremot relevant för CSN och utmärkta tidningen Studentliv som kanske slutar komma i min brevlåda om jag inte skärper mig. Auch.

Att flytta innebär att få bärhjälp av pappa. Det skrämmer mig. Efter bara några minuter brukar han bli röd och varm och ta av sig sin t-shirt. Eftersom han är där för att hjälpa mig är det inte okej att att påpeka att det är obehagligt att han är naken på överkroppen. Men om blickar kunde säga "det är obehagligt att du är naken på överkroppen"... När det har gått mer än en kvart börjar vi undantagslöst fräsa åt varandra. Han uttalar massor svordomar, dock inga coola fyrabokstävers. Fast en gång kallade han mig "jävla gris" och det gjorde ont. Jag hade till och med föredragit "svin".

Jag minns förra gången jag flyttade och när han upptäckte att min stående lampa, som jag fått av honom, blivit lite sned. Pappa blev så sne att han lyfte upp lampan och knäade den. Han lät som en samuraj, men såg inte ut som en. Inte förrän efter sju knäsparkar gick den itu. Dagen efter fick han köpa en ny åt mig. Men innan dess beordrades jag att gå ned till källaren och slänga de cirka fem lampdelarna. När jag kom ut i korridoren stod där två grannar som jag just börjat lära känna. Jag sa hej och vi utbytte cirka åtta ord innan jag skyndade mig vidare. Väl tillbaka berättade pappa lite skamset att han hört röster utanför och trott att det var jag som pratat i stället för att jobba. Han hade då stuckit ut huvudet och börja skrikskälla innan han insåg att det bara var mina två grannar, inte jag. Jag var nere i källaren och funderade över hur man källsorterar sladdar.

Och i den andan fortsatte flyttdagen. Och så kommer det blir igen i januari. Det enda som håller mitt humör uppe är tanken på att man nog gärna vill ha tröja på sig när det snöar utomhus. Jag drömmer således om en vit jul."

Inga kommentarer: