torsdag 25 mars 2010

Fusk

I går mejlades jag ett "rött kort" från klassen för att jag inte lämnat in en text till uppläsningskvällen i tid. Temat de valt var sport, så man kan kanske kalla min icke-inlämning för en tyst protest. Men nu fick jag en lysande idé: skicka något du redan har skrivit. Så det gjorde jag. Ett gammal blogginlägg fick det bli, i sann osportslig anda.

Alla som gillar sport är inte idioter men alla idioter gillar sport.

Det börjar med att någons morbror gillar Djurgården. Man själv gör det också av ren slentrian. Traditioner är viktiga. Några år senare går man på varenda match och låter hela veckans sinnestämning bero på huruvida ens lag får in bollen i ett mål. Det där är bisarrt, men inte direkt någon nyhet. Patetiskt, men inte direkt något brott. Man tycker om att tillhöra något. Det kunde lika gärna vara en musikförening eller ett nazistparti, men nu blev man alltså en fotbollssupporter.

Förresten, stryk det där med ”inte direkt något brott”. Det blir direkt ett brott när de börjar slåss. När de börjar krossa fönster och käkben i en salig röra. Gud vad jag önskar att polisen inte behövde slösa tid på dessa mentalt efterblivna män. Eller att polisen pepparsprayade dessa mentalt efterblivna män och sedan gav dem rejält med stryk. Vi kan skylla övervåldet på att poliserna håller på laget "Omvärlden" och att det låg under.

Hatar att könsgeneralisera men 99,9 % av huliganerna är män. Älskar däremot att supportergeneralisera så därför tar jag för givet att de allra flesta supportrar är sviniga huliganer. Hoppas det är okej! Det här är empiri på hög nivå, jag har bott precis vid Hovet och Söderstadion.

Jag läste för ganska länge sedan att fängelsekunder klagade på att de inte längre fick styrketräna. Vakterna kunde inte hantera bjässarna som passade på att bygga upp sina kroppar medan de väntade på att få komma ut och fortsätta slåss, hota och mörda. Självklart ville de inte börja jogga i stället! Någon skrev då en smart artikelkommentar. Signaturen "Lars" föreslog att de skulle få börja dansa balett i stället. Balett eller ingen träning alls. En gång om halvåret kunde de ha uppvisning. De fångar som blivit skickligast kunde till och med få några månader avdragna från sitt straff. En idé som fick mig att le.

Jag vill se fotbollssupportrarna dansa balett. Anledningen är sorglig, för dem vore det en enorm förödmjukelse att sänka sig till att göra något som anses kvinnligt. Men okej, so be it. Nästa gång jag passerar Söderstadion vill jag se Svandansen.

2 kommentarer:

Sophix sa...

love u more.
du vet vad jag lever med. går igång mycket på ämnet...

myror sa...

gud ja! kan bli lite galen av ilska när jag tänker på det.