måndag 22 februari 2010

Dagbok

Nu är projektveckan över och i morgon är det tänkt att jag ska lämna in en skrivdagbok. Där ska jag redovisa vad jag gjorde under den lektionsfria förra veckan. Här kommer den ocensurerade versionen:

Måndag: Hade fortfarande inte läst ut Doktor Glas eller Gregorius, vilket är böckerna vi skulle utgå från.

Tisdag: Fick virus på balansnerven.

Onsdag: Mådde dåligt men läste ut Gregorius framåt eftermiddagen. Kom fram till att min berättelse skulle börja med att det rann svettdroppar nedför stackars Helgas lår på grund av värmen utomhus. Skrev det.

Torsdag: Tog det lugnt.

Fredag: Handlade och städade inför Amandas ankomst. Struntade i ett responsgruppsmöte med hänvisning till sjukdom.

Lördag: Åt kvarlämnade ostbågar och kollade på många serier och några filmer.

Söndag: Tvättade och handlade mat. Skrev två blogginlägg och somnade strax därefter.

Måndag: Panik.

Nu har jag dock äntligen skrivit klart den jobbiga berättelsen. Den börjar med ett mycket gestaltande språk och många miljöskildringar. Slutar med: "Doktor Glas och jag pratade, jag sa bland annat att jag verkligen inte ville ligga med min man. Några veckor senare dog han och nu vet jag inte vad jag ska göra. Det regnar utanför, det regnar inuti. Jag kanske tar livet av mig". Blev lite otålig framåt slutet.

För att lärarna ska bli nöjda med min rapportering ska jag nu fabulera mer än jag någonsin gjorde i novellen. Sedan har jag tre andra skrivuppgifter att göra klart innan jag får sova. Suger att vara jag, och inte på ett bra sätt.

2 kommentarer:

inte nu kanske sen sa...

älskar nordpolenrefernesen! mmm! själv läste jag gregorius i somras och det tog lång tid trots att jag 1) läser sjukt snabbt 2) gillade den och älskar doktor glas). så, allt som allt: imponerad!

Myror och mjölk sa...

jag har nordpolenreferenser i precis allt fiktivt jag skriver! fast lärarna fattar nog inte att det är just citat, utan tror nog att jag är djup.

gregorius blev jättejättebra efter ett tag. doktor glas däremot - meh.