söndag 21 februari 2010

Myror och tigrar

En sista grej bara, innan jag börjar studera hejvilt. Om någon månad kommer jag att ha Maja Lundgr3n som lärare. Detta är något som både skrämmer och imponerar på mig. Jag har berättat det för väldigt många, att hon ska lära ut i experimentella noveller och att jag kommer att sitta där på första parkett.

Förväntansfullt köpte jag nyligen det senaste numret av Filter för att läsa intervjun med henne. Jag uppskattade att hon berättade om hur hon övervägt att mörda sina kollegor. Att hon snappat upp tips från Forensic Discovery och att hon funderade på att lära sig hantera pistoler. Liksom, vem har inte gjort det ibland? Uppfriskande med ärlighet! Jag har varit nära att lägga krossat glas i en lärares lunch en gång.

Men så läste jag vidare i artikeln och noterade att hon tog upp sin tjänst vid Södertörns högskola. Dock omnämndes min skola som Södertörns folkhögskola. När jag läste det tog jag oproportionerligt illa upp. Inte så att jag kollade upp vad medlemsavgiften ligger på hos Pistolklubben i Bromma, men ändå. Rätt förorättad.

Gud vad lätt hon tar på att ha mig som sin elev. En resa ut i förorten, tala några ord inför desillusionerade medelmåttor som går en skrivarkurs och så sedan några extra tusingar i kassan. Allt det kunde jag utläsa i hennes oengagerade felsägning. Kanske har jag fel, men om det är någon som borde vara förlåtande när det kommer till långsökta tolkningar är det väl i sådana fall hon?

Inga kommentarer: